Waarom een personal trainer?

9 voordelen van personal training

Als je je conditie naar een hoger niveau wilt tillen, vraag je je misschien af ​​of het inhuren van een personal trainer in Drachten wel iets voor jou is.

Of je nu net begint met sporten of de sportschool je tweede thuis is, werken met een personal trainer kan je helpen je gezondheids- en fitnessdoelen te bereiken.

Een gecertificeerde personal trainer is iemand die is getraind in het maken en implementeren van veilige en effectieve oefenprogramma’s voor hun klanten. Met andere woorden, ze helpen u bij het trainen en uitvoeren van andere veranderingen in uw levensstijl om uw fitnessdoel te bereiken.

Lees verder voor 9 redenen waarom je zou kunnen overwegen om een ​​personal trainer in te huren.

1. Verhoogt de verantwoordelijkheid

Een van de meest uitdagende onderdelen van het onderhouden van een trainingsroutine kan precies dat zijn: de trainingen doen en ze consequent doen.

Als iemand niet verwacht dat je hem of haar in de sportschool zult ontmoeten, is de kans veel groter dat je hem overslaat als je liever in bed blijft of op de bank leunt.

Werken met een personal trainer geeft je het duwtje in de rug dat je nodig hebt om aan je training te beginnen – zowel persoonlijk als virtueel – niet alleen tijdens je afspraken, maar hopelijk ook meerdere keren in de week.

Je zult misschien ook merken dat je harder werkt met een trainer aan je zijde dan wanneer je het alleen zou doen.

Ooit gehoord van het gezegde: “Als je ver wilt komen, ga dan samen?” Er is voldoende onderzoek om aan te tonen dat hoe meer steun iemand heeft bij zijn gezondheids- en fitnessdoelen, hoe groter de kans is dat hij slaagt.

In een analyse van 11 jaar aan onderzoeken werd zelfs gekeken naar hoe goed mensen vasthielden aan hun routines voor gewichtsverlies. Het bleek dat hoe meer verantwoordelijkheid mensen hebben, hoe groter de kans dat ze zich aan hun programma voor gewichtsverlies zouden houden.

2. Je leert over gezondheid, fitness en je lichaam

Een personal trainer is er niet alleen om je te laten zweten – je leert waarschijnlijk ook iets van je tijd samen.

Om een ​​gecertificeerde personal trainer te worden via een geaccrediteerde organisatie zoals de National Academy of Sports Medicine (NASM) of American Council on Exercise (ACE), moet een persoon een middelbare schooldiploma hebben en gecertificeerd zijn in cardiopulmonale reanimatie (CPR) en om een ​​automatische externe defibrillator (AED) te gebruiken.

Ze moeten ook slagen voor een eerste certificeringsexamen en elk jaar uren voor permanente educatie verdienen om op de hoogte te blijven.

Dat betekent dat uw personal trainer veel weet over de menselijke fysiologie en lichaamsmechanica, gedragsverandering, bewegingswetenschap en meer. Ze kunnen u helpen de juiste vorm te leren, specifieke apparatuur te gebruiken en welke oefeningen het meest effectief voor u zijn.

Daarnaast kunnen ze u meer leren over gezondheids- en fitnessonderwerpen die u zullen helpen een gezonde levensstijl te behouden.

Laten we echter even een specifieke oefening doen. Neem de squat – een beweging die eenvoudig genoeg lijkt, maar in werkelijkheid heel genuanceerd is.

Er zijn veel factoren in het spel, waaronder uw hoofdpositie, boven- en onderrugpositie, bekkenpositie, knie-uitlijning en voetpositie, en elk is afhankelijk van uw fitnessniveau, lichaamsmechanica, doelen en meer.

Het is van onschatbare waarde om een ​​persoonlijke trainer te hebben die je door de juiste positionering en vorm leidt. Ze kunnen ervoor zorgen dat u de oefening het meest effectief voor uw lichaam uitvoert.

3. Helpt bij het stellen van doelen

Heb je ooit een enorm gezondheids- en fitnessdoel gesteld – bijvoorbeeld 9 kg afvallen of trainen voor een marathon – om het niet te bereiken? Of misschien heb je helemaal geen gewoonte om doelen te stellen en kun je gewoon wat begeleiding gebruiken.

Een personal trainer kan u helpen realistische en haalbare doelen te stellen op basis van uw persoonlijke ervaringen en capaciteiten, en u gaandeweg helpen bij uw vooruitgang.

En zelfs als je gewoon actief wilt blijven of je beter wilt voelen, kan het hebben van een doel tijdens een fitnessreis, hoe groot of klein het ook is, een belangrijke factor zijn om je gemotiveerd te houden .

Uit een analyse van gegevens van Slimming World, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde organisatie voor gewichtsbeheersing, bleek dat leden die een streefdoel voor gewichtsverlies hadden vastgesteld, meer gewicht verloren over een periode van 12 maanden dan degenen die geen streefdoel hadden gesteld (3Betrouwbare bron).

Werk één-op-één met uw persoonlijke trainer om uw korte- en langetermijndoelen vast te stellen en maak vervolgens een plan om u te helpen daar te komen.

4. Je krijgt een individueel plan

Een snelle Google-zoekopdracht levert veel pagina’s op met trainingen of programma’s die u kunt volgen, maar dat betekent niet dat ze de beste optie voor u zijn. Het hebben van een personal trainer zorgt ervoor dat je een persoonlijk plan hebt dat je de beste resultaten geeft.

Stel bijvoorbeeld dat ze na een eerste consult met uw trainer merken dat uw rechterbeen zwakker is dan uw linkerbeen – en u had geen idee. Deze onbalans zorgt ervoor dat je compenseert tijdens veel dagelijkse bewegingen en oefeningen, waardoor de onbalans verergert.

Om het probleem aan te pakken, neemt uw trainer vervolgens bewegingen met één been op in uw trainingen, zodat u deze onbalans kunt corrigeren en uzelf in het algemeen sterker kunt maken.

Recent onderzoek wijst zelfs om deze reden op de effectiviteit van geïndividualiseerde trainingsschema’s.

Onderzoekers bestudeerden een team van 24 mannelijke, goed opgeleide junior voetballers en verdeelden ze in twee trainingsgroepen voor krachtprogramma’s – een die geen spieronevenwichtigheden had en een die dat wel had.

De resultaten suggereerden dat geïndividualiseerde weerstandstrainingsprogramma ’s extra voordelen zouden kunnen bieden aan traditionele krachttrainingsprotocollen om spieronevenwichtigheden bij deze voetballers te verbeteren.

5. Flexibel schema en formaat

Je kunt wekelijks, meerdere keren per week of zelfs maandelijks een persoonlijke trainer ontmoeten in een sportschool – wat voor jou het beste werkt. Tegenwoordig is virtuele personal training ook populair.

In deze vorm train je thuis terwijl je videoconferentie houdt met je trainer, die je op je telefoon of laptop door de training leidt.

Sessies variëren doorgaans van 30-60 minuten en zullen inspelen op uw persoonlijke doelen. Er is een personal trainer voor iedereen, ongeacht je fysieke capaciteiten, ervaringsniveau, locatie of budget.

6. Bevordert variatie in oefeningen

Je bent misschien een gewoontedier als het op lichaamsbeweging aankomt, waarbij je altijd naar dezelfde apparatuur in de sportschool neigt of thuis dezelfde workouts doet.

Een personal trainer kan je kennis laten maken met oefeningen die je misschien nog nooit eerder hebt gedaan of die je nooit alleen zou hebben geprobeerd, waardoor je kans op verveling en het raken van een plateau kleiner wordt.

Een studie volgde 21 mannen met een weerstandstraining gedurende 8 weken – de ene groep voltooide een vaste trainingsroutine terwijl de andere een willekeurig gevarieerde routine voltooide via een app.

Onderzoekers ontdekten dat het veranderen van dingen met een gevarieerde trainingsroutine ervoor zorgde dat mensen zich gemotiveerder voelden. De vaste en gevarieerde routines hadden ook vergelijkbare spiereffecten.

Moraal van het verhaal? Het kan goed zijn om dingen af ​​te wisselen. Je daagt de bewegingspatronen van je lichaam uit en laat ook je hersenen werken. Bovendien vind je misschien iets waar je dol op bent. En als je dat niet doet, zul je blij zijn te weten dat je het hebt geprobeerd.

7. Voedingsadvies

Een gecertificeerde personal trainer is geen voedingsdeskundige of diëtist, dus het is wettelijk niet toegestaan ​​om maaltijdplannen aan te bevelen of zeer specifieke aanbevelingen over voedsel te geven, vooral niet voor klanten met onderliggende medische aandoeningen.

Personal trainers mogen echter algemeen voedingsadvies geven, wat veel klanten erg waardevol kunnen vinden tijdens hun gezondheids- en fitnessreizen.

Of uw doel nu gewichtsverlies , spiergroei of beide is, uw dieet speelt een cruciale rol.

Weten hoeveel eiwitten je moet eten, hoe je meer fruit en groenten in je maaltijden kunt opnemen, of zelfs wat je waterinname zou moeten zijn, kan de resultaten versterken waarvoor je in de sportschool werkt.

In feite onderzocht een beoordeling uit 2015 de rol van fysieke activiteit en lichaamsbeweging bij het aanvankelijke gewichtsverlies, gewichtsbehoud, de obesitasparadox en het voorkomen van gewichtstoename.

Het bleek dat een combinatie van caloriebeperking en lichaamsbeweging de beste resultaten voor gewichtsverlies opleverde – en dat lichaamsbeweging alleen niet zo effectief was.

Kijk dus naar uw persoonlijke trainer voor advies en richtlijnen als u ook uw dieet aanpakt.

8. Helpt je mentale gezondheid

Personal trainers kunnen u helpen met verschillende aspecten van uw geestelijke gezondheid.

Ten eerste is er een opmerkelijke hoeveelheid onderzoek die het positieve effect ondersteunt dat fysieke activiteit kan hebben op geestelijke gezondheidsproblemen zoals depressie en angst.

Lichaamsbeweging verhoogt de bloedcirculatie naar de hersenen, helpt stress te verminderen en verbetert de stemming en cognitieve functie in het algemeen. Door consequent met een trainer te werken, profiteert u van deze voordelen.

Bovendien zal een goede personal trainer interesse hebben in je leven – je gezin, je carrière, je worstelingen – en kan hij een soort vertrouweling worden. Het is een goed gevoel om te weten dat er iemand bij je in de buurt is die voor je aan het wroeten is, niet alleen in de sportschool maar ook daarbuiten.

9. Bevordert een gezonde verandering van levensstijl

Werken met een personal trainer kan je helpen om een ​​leven lang goede gewoonten te ontwikkelen.

Uit een onderzoek bleek dat mensen maar liefst 43% van hun dagelijkse handelingen doen terwijl ze aan iets anders denken.

Dit betekent dat als je die gezonde gewoonten niet opzettelijk integreert – de trap nemen in plaats van de lift, water drinken met frisdrank, 8 uur slapen – je misschien moeilijker resultaten ziet.

Een trainer kan u helpen deze veranderingen één voor één aan te brengen en u te ondersteunen bij eventuele obstakels. Klein beginnen en winsten optellen is de meest effectieve manier om gewoonteverandering onder de knie te krijgen, en een goede personal trainer zal je helpen door dit gebied te navigeren.

In het kort

Een personal trainer kan je de tools en ondersteuning geven die je nodig hebt om een ​​gezondheids- en fitnessdoel te bereiken.

Ze kunnen ondersteuning, verantwoording, onderwijs en een persoonlijk aanvalsplan bieden, dus misschien vindt u het werken met een plan de investering zeker waard.